slider

Pages

Tuesday 3 December 2013

RANGGAU/ Ramlee Awang Murshid




Review Novel: RANGGAU / RAM



SINOPSIS
Satu pembunuhan bersiri gadis-gadis sedang berlaku di Sabah. Mayat-mayat yang ditemui oleh polis didapati telah hilang mata dan buah pinggang. Ursula Gimbang, anak seorang tokoh korporat begitu risau adiknya, Janet yang tiba-tiba hilang menerima nasib yang sama. Apakah ia perbuatan manusia atau makhluk halus yang dikenali sebagai Ranggau? Oleh kerana Tuan Gimbang seorang tokoh yang terkenal, dia tidak mahu perkara itu dilaporkan kepada pihak polis. Sebaliknya dia menyarankan agar Ursula mengupah penyiasat persendirian. Dan, Ursula menemui Rusdi Salleh, seorang penulis novel misteri kerana merasakan bahawa penulis itu mempunyai kebolehan menyiasat.



Jom bercerita:
Saya memang meminati novel n filem misteri,  seram  dan  ganas. Ramlee Awang Mursyid  (RAM)merupakan my favourite author.. cara penceritaannya berbeza. Fantasinya boleh diterima logik akal. Lagipun setiap ceritanya hasil daripada kaji selidik yang mendalam penuh dengan fakta2 dari pelbagai sumber rujukan seperti Al-Quran, ensyclopedia  surat khabar dan sebagainya. RAM merupakan penulis bukan rekaan semata
Mula2 pegang buku ni aku ingat buku ini berkisar tentang cerita alam ghaib atau cerita hantu la.. dengan topic permulaan berkisar tentang kehidupan sekitar 70an yang masih kuat dengan cerita hantu. Permulaaan cerita watak utama Rusid mengimbau balik kisah silamnya masa waktu kecik bersama mak ayh dan adiknya.. menceritakan cara hidup mereka n bgaimana adiknya meningal dunia akibat jatuh sungai. Masa permulaan ni baru sya tau apa tu rangau.. rangau merupakan semangat jahat yg menjadi perantaraan yang dihantar untuk menyakiti magsanya.. lebih kurang macam santau la..
 Kemudian cerita beralih kepada kisah kehilangan seorang anak perempaun tokoh perniagaan terkenal. Iaitu Janet anak tuan Gimbang. Tuan Gimbang menpunyai 2 ank perempuan Ursula dan Janet.. Tuan Gimbang amat memnyayangi mereka .. tp walaubagaimananpun cara Tuan Gimbang meberi kasih sayang adalah berbeza.. dengan Ursula Tuan Gimbang memeng tegas tp dgn Janet adik Ursula amat manja.. apa yg diminta akn diberikn.. selepas janet hilang. Tuan gimbang tak mau melaporkn kepada polis tp mengarah Ursula mencari penyisat persendrian untuk mencari janet kerna tak mau reputasinya jatuh...  ini memberi tekanan kepada Ursula apa bila ayahnya asyik menyoal hal janet dan mengesanya cepat mencari janet.. pada masa yang sama kes pembunuhan bersiri gadis2 byk  berlaku di Sabah. Mayat2 yg dijumpai didapati kehilangan mata dan buah pinggan. ..  kawan Ursula merangkap setiausahya di pejabat telah meminjamkan sebuah novel berkisar tentang penyiasatan kepada Ursula . dari novel itu, Ursula mendapat idea untuk megupah pengarangnya untuk mencari janet.. ini memang diluar kebiasaan.. novelis menjadi penyiasat.. Ursula sangup turun ke kuala lumpur hnya untuk menawarkan tugas menyiasat kepada Rusdi.. (bila baca sampai part ni rasa mcm rusdi tu adalh RAM sendri).. Rusdi akhirnya terima tawaan Ursula dan kembali ke sabah untuk memnbantu Ursula menyiasat.
Ursula sebenarnya ada seorang pakwe iaitu dr. zahid.. mereka amat menyayangi.. hanya berbeza kepercayaan yang menghalang depa bersama.. Tuan Gimbang juga tak berapa berkenan dgn zahid.. dia begitu dingin bila bertemu zahid..entah la mugkin berbeza agama kot atau zahid xpandai amik hati.... lain pula bila rusdi yng bertemu tuan gimbang.. cara pendekatan rusdi berbeza.. rusdi byk menguna kn fakta2 agama untuk menyakinknakn tuan gimbang tentang agama Islam.. di sini saya boleh nampak RAM bukan sahaja menulis novel tapi juga berdakwah untuk menyampai  ajaran Islam dalam kehidupan menerusi novelnya.. dia tidak memaksa agama lain untuk mempercayai tapi hanya menberi penerangan yang bersesuaian.
Sepanjang tempoh penyiasatan banyak halagan yang berlaku.. dimana rusdi dibelasah oleh Kim dan diselamatkan oleh farhana.. farhana asalnya seorg ala2 GRO.. masa menyelamatkn Rusdi, dia juga ingin bersma Rusdi seperti di bersam dgn lelki lain.. tp Rusdi bukn seperti lelaki lain malah dia mengajak farhana kembali ke ajaran islam... dalam penyiasatan ini, 2 org kawan rusdi merangkap inspector n doctor banyak membantu.. pada mula saya mengagak Kim yang membunuh  Janet dan merasakn Kim tu gila.. apabila mula menyiasat sebenar Kim hanya pembunuh upahan. Kim menjadi pembunuhan upahan kepada tuanya yang menolong dia dari menyelamt diri dari polis semasa penyeludupan dadah suatu ketika dulu.. secara tidak langsung kes pencarian janet banyak membantu polis menyelesaikan kes dadah yg telah lama ditutup kerna menyangka penyeludup tersebut telah mati. Sepanjang tempoh penyiasatan ini, juga menimbulkan rasa cemburu Dr zahid kpd Ursula kerna Rusdi sentiasa bersama Ursula. Kesian Ursula.. banyak masalh perlu diselesaikan..
Xnak la nk bercerita terus.. nanti marah pula RAM dia ... kalau nak tau cerita lanjut  sila la beli atau pinjam dari kawan.. nanti xsuspen pula bila anda semua baca.. ending dia memang xdapat diduga..  jangan lupa baca..
Last kata memang BEST..

 Sumber:

“KELABRAM: PEMINAT NOVELIS RAMLLE AWANG MURSHID” from: http://www.kelabram.com/2009/08/sinopsis-novel-ram-minggu-ini-ranggau.html
           
            Ranggau , Ramlee Awang Murshid.



 Admin: Hati Debab

2 comments:

  1. Kenapa kim call tuan gimbang satu malam tu ? Mereka ada hubungan ke ? Apa kisah silam dr zahid ye ? 😂

    ReplyDelete
  2. Kenapa kim call tuan gimbang satu malam tu ? Mereka ada hubungan ke ? Apa kisah silam dr zahid ye ? 😂

    ReplyDelete